GEPRC CineKing, czyli 4K i Crossfire w nowej “dwu calówce” od GEP’a

GEPRC Cineking to niewielki, 2 calowy model przeznaczony dla osób, którym zależy głównie na wolniejszych i bardziej “kinowych” nagraniach niż dużej prędkości i wyczynowym lataniu.

DronePromo


GEPRC Cineking 4K
Sprawdź cenę


Jak to w przypadku GEPRC bywa, cinewhoop jest znakomitej jakości, nie tylko jeżeli chodzi o użyte w nim komponenty, ale i dokładność w ich złożeniu.

W zestawie znajdziecie

Oprócz samego CineKinga w pudełku znajduje się również kilka przydatnych dodatków.

  • 2 czarne, plastikowe rurki antenowe oraz ich gumowe zakończenia
  • Zapasowy set 4-płatowych śmigieł Emax Avan
  • 2 paski samoprzylepnej gąbki (140 mm x 6 mm)
  • 2 rzepy (115 mm x 12 mm)
  • Pilot do kamery Runcam
  • 2 naklejki GEPRC
  • Tabela kanałów i częstotliwości

Specyfikacja

GEPRC CineKing 4K występuje w dwóch wersjach, które różni jedynie kamera. Producent oferuje  testowany dziś przeze mnie model z kamerą Runcam Hybrid oraz drugą wersję z Caddx Tarsier, którą szybko rozpoznacie po lekko zielonkawym kolorze osłon na śmigła. Istnieje też wersja 2S z “Tarsierem” i silnikami 1103 8000KV, ale na niej nie będę się skupiał w tym wpisie.

Na stronie produktu dostaniecie też możliwość wybrania odbiornika. Opcji jest sporo. Dla FlySky montowany jest niewielki FS-A8S V2, dla FrSky XM+ lub R-XSR oraz opcja najciekawsza, czyli Crossfire Nano RX.

GEPRC CineKing to konstrukcja mierząca 95 mm, która może być zasilana z pakietów 3 lub 4S. Wykorzystuje silniki produkcji GEPRC o symbolu GR1105 5000KV oraz stack 16 x 16 mm o nazwie Stable F411, na który składa się FC z procesorem F4, 12A ESC BLHeli_S oraz VTX z maksymalną mocą nadawania – 200mW. Wszystko zamontowane jest “na miękko”, a całość w tej wersji waży ok. 103 g.

CineKing 4K w kilku słowach…

GEPRC ma już na swoim koncie modele CinePro, CineQueen i CineStyle. Widać, że trend na tzw. “cinematic drones” jest wciąż aktualny. Niewielkie i w większości bardzo bezpieczne drony, którymi można latać wszędzie, a przy tym nagrywać materiał w bardzo przyzwoitej jakości wciąż nie tracą na popularności.

CineKing oparty jest na nowo zaprojektowanej ramie GEP-CK2 w stylu “dead cat”, której dolny pokład ma 2, a górny 1,5 mm grubości. Jest to dość klasyczna i dobrze znana konstrukcja, w której dwa “plejty” łączone są za pomocą metalowych słupków, zupełnie jak w większych 5 calówkach.

Poza plastikowymi osłonami śmigieł, które przy mocnym uderzeniu prawdopodobnie w pierwszej kolejności uległyby zniszczeniu ta rama powinna posłużyć nam bez problemu przez dłuższy czas.

Zauważam również, że build jest bardzo czysty i wszystko ma swoje miejsce, tam gdzie powinno. Na linii zasilania zamontowano niewielki kondensator 25V 330uF, kamera przykręcona jest do gumowego uchwytu z TPU, który niweluje jakiekolwiek jello, a anteny od Nano RX są osłonięte plastikowymi rurkami. Już widać tą dbałość o detale, a jest tego więcej.

Pomiędzy elektroniką “Hybrydy”, a VTX’em znalazło się też miejsce na wtyczkę do podłączenia pilota, którym zmienimy ustawienia kamery FPV, a więc gdybyśmy kiedyś chcieli trochę poeksperymentować z obrazem analogowym wystarczy tą wtyczkę wyciągnąć ze środka.

Dostęp do odbiornika również jest świetny jak na tak niewielki model. Budowałem wcześniej już kilka 2 calówek i wiem, że nieraz upchanie nawet podstawowych części graniczy z cudem. Tutaj Nano RX leży sobie wygodnie na dolnym pokładzie zaraz za kamerą, w miejscu, w którym bez problemu w razie potrzeby wciśniemy “bind button”. 

CineKing zaprojektowany jest jako indoor flier, czyli model którym powinniśmy latać wewnątrz, a nie na zewnątrz, ale ani to, ani silny wiatr nie przeszkodziły mi w przeprowadzeniu kilku testów na powietrzu.

Przelatałem nim kilka baterii (głównie na 4S) i czuć tu mocno, że waga ponad 100 g (bez lipo) robi swoje w tym setupie. Nie jest to model wyczynowy, jednak mimo wszystko trochę tej mocy mi brakowało.

Runcam Hybrid 4K

Jeżeli chodzi o jakość nagrań HD Runcam Hybrid mnie mocno zaskoczył. Do tej pory nie widziałem absolutnie żadnej sensownej konkurencji dla Tarsiera na rynku.

Po moich testach Eachine Cinecan wyposażonego właśnie w kamerę Caddx’a wiedziałem, że jest to najlepsza kamera 2 w 1 jaką dotąd miałem i żaden Mix czy Split raczej nie ma tu racji bytu. Kiedy teraz przeglądam nagrania z Hybrydy Runcam’a, to zaczynam wątpić czy Tarsier nadal zasługuje na podium.

Kolory nie są przesycone, ani zbyt wyblakłe, a wręcz idealnie odwzorowują rzeczywistość. Jasność czy kontrast wideo również zasługuje na pochwałę. Rozdzielczość 4K gwarantuje świetną ostrość, ale przy niej mamy możliwość ustawienia tylko 30 FPS i wydaje mi się, że w tym wypadku to trochę za mało. 

Znacznie bardziej płynny i lepiej pasujący do naszych zastosowań będzie format 2,7K i 60 FPS i tak kamera jest ustawiona fabrycznie.

Poza samą rozdzielczością mamy wpływ na właściwie wszystkie podstawowe parametry nagrywania jak jakość wideo, przysłona, ISO czy balans bieli, ale oprócz tego producent umożliwia nam także zmianę nasycenia, kontrastu, ekspozycji i wielu, wielu innych ustawień.

Zmiany ustawień dokonujemy za pomocą aplikacji i generowanego za jej pomocą kodu QR, który później pokazujemy do kamery, aby dane zmiany zastosować. W moim odczuciu proces ten nie jest jednak zbyt przyjazny dla użytkownika.

Najpierw przyciskiem na płytce PCB umieszczonej w dronie zatrzymujemy nagrywanie, później innym przyciskiem przechodzimy w tryb QR, a później jeszcze raz wciskamy jakiś przycisk, żeby te ustawienia zastosować. Piszę teraz z pamięci, ale wiem na pewno, że cała procedura jest dość niewygodna. Fakt, że zazwyczaj tych ustawień nie będziemy zmieniać zbyt często, ale na początku trzeba się trochę namęczyć.

Kilka gorzkich łez na koniec

Poza komponentami świetnej klasy, czystym buildzie i naprawdę dobrym obrazie HD w CineKingu znalazło się kilka rzeczy, które nie do końca mi się podobają.

Choć kamera HD w moim odczuciu wydaje się być lepsza od Tarsiera, to niestety Runcam niewiele poprawił, jeśli chodzi o kamerę FPV względem poprzednich “Splitów”.

Obraz jest dość ciemny, ale nie jest tak źle, bardziej boli mnie jego “przeostrzenie” oraz reprodukowane kolory, które wydają się zbyt mocne. Przy wielu gałęziach na drzewach widać tzw. efekt “halo”, który skutecznie utrudnia widoczność w takich warunkach. Do tego dochodzi brak możliwości regulacji jej kąta, co niektórym może znacznie przeszkadzać. Generalnie słaba kamera do FPV w moim odczuciu.

GEP oszczędził w tym modelu na rzepach do baterii i na antenie wideo. Nie narzekałem mocno na odbiór, ale latałem w otwartym terenie i na pewno RapidFire też tu sporo pomagał. Jestem jednak przekonany, że jeśli ma to być cinewhoop do latania wewnątrz, to ta antena może nie wystarczyć.

Z pewnością należy tu dodać jeszcze ten system zmiany ustawień z pomocą QR kodów. Nie dość, że jest niewygodny, to dostęp do przycisku “Mode” na płycie PCB od Hybrid’a jest zasłonięty przez metalowy słupek. Wątpię, żeby ktoś go wcisnął bez pęsety. O tym, że wyciągnięcie karty micro SD bez precyzyjnych ruchów chirurga i specjalistycznego sprzętu też nie jest możliwe już nie będę wspominał.

Generalnie większość z nich to mniej lub bardziej irytujące drobnostki, z którymi da się żyć, a poza tym GEPRC CIneKing to całkiem fajny model.


GEPRC Cineking 4K
Sprawdź cenę


DronePromo

Zobacz także
Komentarze