Już jakiś czas temu wybierałem już dla was tani zestaw części do budowy pierwszego drona FPV. Tam jednak szliśmy po kosztach, aby jak najtaniej zbudować drona wyścigowego fpv. Nie minęło zbyt dużo czasu, ale trochę się zmieniło i postanowiłem tą listę zaktualizować właśnie w tym wpisie, który teraz czytasz.
Na samym dole znajdziesz spis wszystkich części do budowy drona
Postanowiłem, że zamiast wybierania najtańszych możliwych komponentów, postaram się polecić wam coś, co z dzisiejszą wiedzą oraz doświadczeniem zbudowałbym sam jako pierwszego budżetowego drona FPV, a przy okazji swój wybór uzasadnię i napiszę kilka słów o każdej wybranej części.
Zanim zaczniemy budowę pierwszego drona:
Przysłowie “Tanie mięso psy jedzą”, albo “Chytry dwa razy traci” sprawdza się w tym przypadku idealnie. Przez moje ręce przeszło bardzo wiele elektroniki do budowy dronów i to z bardzo różnych półek cenowych. Po krótkim czasie zorientowałem się jednak, że wybierając najtańsze możliwe podzespoły do budowy drona, zazwyczaj będziesz tego żałował.
Tam, gdzie możemy kupić dobrze i niedrogo tak zrobimy, ale w innych przypadkach wolałbym żebyś zbudował swojego pierwszego drona fpv na bardziej przyzwoitych komponentach, które posłużą ci przez dłuższy czas i nie przysporzą zbyt wielu problemów.
Zacznijmy od serca, czyli FC
Wybór FC na rynku jest ogromny i początkującym bardzo ciężko jest się w tym wszystkim połapać, dlatego dla tych, którzy jeszcze o nim nie słyszeli przedstawiam zestaw Diatone Mamba F405. Jest to znany i ceniony zestaw, który pozwoli wzbić się twojemu quadowi w powietrze, a dodatkowo jest to naprawdę optymalny wybór, jeżeli chodzi o stosunek cena/jakość.
Mamba jest dobra! W tej cenie często możemy kupić sam Flight Controller, ale tu dodatkowo otrzymujemy w komplecie również 40A ESC 4 w 1! To jednak nie wszystko. W zestawie znajduje się również kondensator i przewody zasilające wraz ze złączem XT60, czyli wszystko to, czego potrzebujesz, aby rozpocząć swoją budowę.
Obie płytki połączone są ze sobą 8 pinowym przewodem, co zaoszczędzi ci nie tylko lutowania, ale i sprawi że cała konstrukcja będzie dużo prostsza i czystsza.
Silniki
Początkujący piloci często chcą, żeby ich pierwszy quad był jak najszybszy, a to w dużej mierze zależy właśnie od silników. Musisz jednak wiedzieć, że większe i mocniejsze, a przy tym często droższe silniki z wysokim KV, będą pochłaniały twoją baterię w kilkadziesiąt sekund, a każdy ostrzejszy kret, może skończyć się w wydatkiem w wysokości nierzadko ponad 100 lub więcej złotych.
Jeszcze nie tak dawno na rynku wśród budżetowych silników królowała seria Samguk produkowana przez firmę DYS, niestety na dłuższą metę okazały się one mało wytrzymałe i ich użytkownicy szybko wymieniali w nich łożyska, czy całe “dzwonki”, dlatego do budowy naszego koptera użyjemy czegoś znacznie lepszego.
Przetestowałem już kilka różnych setów silników z różnych półek cenowych i o ile niektóre budżetowe motory okazały się w moim odczuciu totalnym “gniotem” jak np. stare Racerstar BR2205. Dziś silniki Emax ECO wydają się budżetową propozycją, którą zdecydowanie można polecić. Nie dość, że są tanie i wytrzymałe, to także w zupełności mocne, abyś był zadowolony z prędkości jaką osiąga twój pierwszy quad.
Emax w sferze silników do multirotorów “siedzi” odkąd pamiętam, więc doświadczenie producenta pozwala nie tylko na tworzenie dobrych i wytrzymałych jednostek, ale i redukcję kosztów ich produkcji.
Rama
Ramy do dronów fpv dzielimy na dwa rodzaje. Są to ramy Freestyle’owe i ramy Racing’owe. To w jakim kierunku chciałbyś iść w przyszłości powinno w pewnym sensie sugerować, jaką ramę powinieneś wybrać na początku.
Nie znaczy to oczywiście, że dronem przeznaczonym do wyścigów, nie można latać freestyle’owo i odwrotnie, po prostu ramy te zostały zaprojektowane w pewnym celu, czyli jak w przypadku racingu np. aby osiągnąć niską wagę i dużą prędkość, ale w konsekwencji też mniejszą wytrzymałość.
W ramach racingowych też mamy zazwyczaj dużo mniej miejsca na elektronikę, co początkującym może znacznie utrudnić budowę. Ramy freestylowe pozwalają na większą dowolność wyboru komponentów, a początkujący piloci z pewnością docenią ich wytrzymałość.
Wybierając ramę na której zbudujemy drona można brać pod uwagę ogrom czynników i na tej podstawie samemu zdecydować, który model wybierzemy. Są jednak ramy, które sam testowałem i uważam, że są to sprawdzone, solidne i dobrze wykonane produkty w rozsądnych cenach, które mogę zdecydowanie polecić nie tylko początkującym.
Taką ramą na pewno będzie prezentowana na zdjęciach rama iFlight XL5 V3. Wysokiej jakości włókno węglowe, sporo miejsca na elektronikę, możliwość mocowania baterii na górze i na dole, wymienne ramiona czy solidne mocowanie kamery to tylko niektóre z jej zalet, dlatego do pierwszego racera zdecydowanie polecam ramę iFlight XL5.
Może zainteresuje cię też ostatnia recenzja nowszej i bardzo solidnej ramy od GEPRC, czyli GEP Mark4?
Aktualizacja
iFlight właśnie na rynek wypuścił nową wersję tej ramy w wersji V4, wszelkie zmiany jakie zaszły (lepsze rzepy, mocniejsza konstrukcja, dodatkowe uchwyty) są zdecydowanie na plus, więc polecam zakup nowszej wersji iFlight XL5 V4
VTX
Jeżeli chodzi o wybór transmitera wideo, to na myśl przychodzi mi kilka propozycji, ale podam wam dwie w bardzo rozsądnych pieniądzach, na których do tej pory się nie zawiodłem. Pierwszą z nich jest sprawdzony i tani VTX Eachine TX805, który posiada zmienną moc od 25 do 800 mW, Smart Audio (możliwość zmiany kanałów i mocy w nadajnika za pomocą aparatury), a do tego zbudowany jest tak, że mamy naprawdę wiele opcji jego montażu. Jeżeli chciałbyś wiedzieć więcej, to trochę informacji o tym nadajniku napisałem też tutaj.
Drugą moją propozycją jest bardzo solidny VTX od T-Motor oznaczony jako FT200. Ten transmitter nie posiada otworów montażowych, więc jego gabaryty są zdecydowanie mniejsze, co pozwala upchnąć go dosłownie w każdym miejscu w naszej ramie.
Jego moc nadawania jest trochę słabsza niż TX805 (500 mW vs 800 mW), ale po kilkunastu pomiarach wiem, że jest to solidny VTX, dzięki któremu uzyskasz czysty obraz, bez “siania” po innych kanałach, a do tego na każdej częstotliwości dokładnie taką moc jaką ustawisz.
Alternatywą może być produkowany zdaje się przez tą samą firmę VTX RushTank o jeszcze większej mocy 800mW oraz posiadający specjalne otwory montażowe.
Antena wideo
Anteny w dronach fpv zdecydowanie zmalały na przestrzeni kilkunastu miesięcy. Obecnie podobną jakość/moc sygnału można uzyskać z dużo mniejszych anten niż było to dawniej. Mniejsze anteny są też zdecydowanie mniej podatne na uszkodzenia. Możesz mieć najlepszy VTX na świecie, ale przy słabej antenie jakość sygnału będzie znacząco gorsza, dlatego polecam na początku zadbać o choć trochę lepsze anteny niż te najbardziej budżetowe po $2.
Dziś zdecydowana większość pilotów ceni sobie odbiór i rozmiary anten z serii Foxeer Lollipop. Występują one z każdym możliwym złączem (SMA, RP-SMA, U. FL, MMCX) oraz w kilku kolorach i rozmiarach. Nowa generacja Lolipop V3 została znacznie poprawiona, a jej konstrukcja wzmocniona, co jeszcze bardziej poprawia jej wytrzymałość.
Jeżeli zdecydujesz się na zakup jednego z polecanych wyżej VTX’ów, to powinieneś wybrać wersję Foxeer Lolipop V3 SMA lub MMCX, choć ta może być trochę krótka do naszej ramy od iFlighta.
Kilka krótkich testów różnych anten przeprowadziłem również w tym wpisie. Jeżeli nie chcesz wydawać tyle na anteny, to możesz wybrać też trochę bardziej budżetową opcję.
Kamera
Kamera to nasze oczy. Nie powinieneś na niej oszczędzać. To od niej zależy co będziesz widział i jak będziesz latał. Tu znów Foxeer przoduje w produkcji bardzo solidnych kamer FPV. Kolejne modele jakie wypuszczali, były znacznie lepsze od poprzednich. Dziś wiele kamer trzyma naprawdę dobry poziom i w dużej mierze to od ciebie zależy, jaki obraz najbardziej przypadnie ci do gustu.
Jeszcze do niedawna powiedziałbym, że najlepszą kamerą na rynku w moim odczuciu jest Foxeer Falkor, ale najnowszy test kamery od Runcama przeszedł moje najśmielsze oczekiwania i to zdecydowanie model Runcam Phoenix poleciłbym dziś każdemu.
Nie każdy musi się ze mną zgodzić i każdy ma prawo do własnego zdania na temat tego jaka kamera jest najlepsza, dlatego abyś miał porównanie do innych zapraszam cie do przejrzenia kilku moich testów kamer FPV.
Finalny setup
Jeżeli chcesz szybko sprawdzić jakie produkty poleciłbym do budowy w miarę taniego, lecz świetnie latającego drona, to spis części znajdziesz poniżej.
Kilka dodatkowych wątpliwości z pewnością rozwieje też ten artykuł:
- FC + ESC – Diatone Mamba F405
- Silniki – Emax ECO 2207 2400KV
- Rama – iFlight XL5 V3
- VTX – T-Motor FT200
- Antena – Foxeer Lolipop V3
- Kamera – Runcam Phoenix
Koszt całego zestawu zależny jest od obecnego kursu dolara, trwających promocji, kodów rabatowych itp., ale zliczając wszystkie podstawowe elementy koptera jakie tu opisałem (brakuje baterii, śmigieł oraz odbiornika 2,4 Ghz) wychodzi ok. $200, czyli niecałe 800 zł. Cenę tą można znacznie obniżyć korzystając z kodów rabatowych.
Super artykuł ale wszedzie tylko drony wyścigowe lub freestyle :) jest szansa na spis pod pierwszy zestaw po long-range ktory udzwignie gopro 5 wrac z fpv ? :)
To udźwignie GP5. Jako RX CrossFire lub R9 i masz LR, choć i bez tego z 1-1.5km dasz radę osiągnąć. Do LR potrzeba rzeczy, o których artykuł nie mówi – np. stacji do odbioru sygnału z antenami kierunkowymi do video. Ale prawda, że rama, silniki, baterie i śmigła wtedy również inne. Poszperaj na YT, jest tam trochę zestawów LR (i każdy zachwala swój setup).
jakie śmigła i akumulatory do tego zestawu?
HQ V1S to trwałe fajne śmigła lub łatwiej dostępne dalprop cyclone np. 5047. Lipo polecam GNB, Tattu Rline 3.0 lub CHNL Ministar 1300mah lub 1500mah
ok i jeszcze jedno na banggood śilniki są tylko cw jak zaznaczyć zeby były ccw bo muszą być dwa takie i dwa takie
Nie, nie muszą. 95% silników robi się dzisiaj tylko CW
ok czyli kupuje cw i wtedy wszystkie silniki kręcą sie w jedną strone .jak to z dokręcaniem nakrętki wygląda?
Witam. Jestem początkujący i chce zbudować drona na podanych wyżej częściach. Może mi ktoś powiedzieć czy do wyżej wymienionego zestawu trzeba dodatkowo dokupić regulatory obrotów do silników? Jeśli tak to jaki polecacie?
Nie musisz kupować regulatorów. Stack Mamby zawiera w sobie kontroler lotu oraz regulator obrotów silnika czyli ESC. Dron do latania potrzebuje tylko tych części, które wymieniłem na końcu + aparaturę i odbiornik do niej. Obecnie najlepszą aparaturą dla początkujących (i nie tylko) jest FrSky QX7, a odbiornikiem XM+. Jeśli chcesz wiedzieć więcej przejrzyj poniższe wpisy, a jeśli masz pytania zapraszam do kontaktu przez FB.
https://techboss.pl/jakiego…
https://techboss.pl/slownik…